maandag 6 juni 2016

Tricot rok.

Het is gelukt: mijn eerste tricot rok.

De lap heb ik ooit een keer gekocht bij een stoffenspektakel, waarschijnlijk voor het maken van een T-shirt, want hij was niet erg royaal. Maar het lukte net. Voor het beleg van de passen heb ik een ander tricot gebruikt.
Spelen met lapjes en kleuren.
Ik heb hele jaargangen naaitijdschriften, (Knip en Ottobre woman), maar die zijn wel al wat ouder en ik kon helemaal geen patroon voor een tricot rok vinden. Dus heb ik een gok genomen en een patroon voor een niet-rekbare stof gebruikt. (Ottobre woman 5/2007, # 13, maat 40), zonder rits en voering. Wel met een dun elastiek uit mijn voorraad fournituren. Ik heb de zijnaden nog een halve centimeter ingenomen en ben erg tevreden met het resultaat: hij zit gewoon goed. De volgende keer laat ik de pas nog wat tapser toelopen en maak ik het rokdeel juist wat klokkender.

Ik heb het elastiek alleen in het beleg genaaid, dus er is geen tunneltje aan de buitenkant te zien. Afgekeken van een kant-en-klare rok. Ik vind het veel mooier, zo.

Elastiek alleen in het beleg.

Binnenkant.
Verder met de volgende lap. Een gebloemde tricot van Stenzo. Wordt ook een rok, maar gaat me nog wel wat hoofdbrekens kosten. Want hij is te klein om zo te verwerken en ik wil er ook geen kakelbont geheel van maken. Hmmmm. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten